December 8, 2021

Politics & News

Politics and Commentary News Aggregator

Axel Springer fires Bild editor Julian Reichelt after damning press reports

3 min read
Latest Commentary Online Magazine

Latest Commentary delivers political news and commentary articles.

“Axel Springer SE has relieved Bild editor-in-chief Julian Reichelt of his duties with immediate effect,” the company said in a statement. “As a result of press investigations, the company gained new knowledge in the last few days” about his “recent conduct.”

The publisher employs more than 16,000 people around the world and is aggressively expanding into new markets, including the United States. It commissioned a law firm to conduct an investigation into Reichelt’s conduct earlier this year, but reinstated him after determining that he had not committed fireable offenses.

Now, however, Axel Springer says that “new evidence of current misconduct by Julian Reichelt has come to the company’s attention in the last few days.” Eric F. Phillips, senior vice president at public relations firm Edelman, and a spokesperson for Axel Springer, declined to elaborate on this misconduct in response to a CNN inquiry.

“As the executive board has learned,” the Axel Springer statement read, “Julian Reichelt still fails to maintain a clear boundary between private and professional matters and has also been untruthful to the executive board in this regard. The executive board therefore considers the termination of his office to be unavoidable.”

Bild is Europe’s largest daily newspaper and the publisher’s crown jewel. But Axel Springer has sought to expand its digital presence in recent years, especially in the United States, through the acquisition of Business Insider — now called Insider — and newsletter producer Morning Brew. Its $1 billion takeover of Politico is expected to close in the fourth quarter of 2021.
In 2019, US private equity giant KKR took Axel Springer private in a deal that valued the publisher at €6.8 billion ($7.2 billion).

Now the spotlight is on workplace culture at its flagship publication in Germany.

The New York Times on ​Sunday published a story on Reichelt’s alleged abuse of power with female employees. Among the allegations are that Reichelt was in a relationship with a junior employee, whom he promoted beyond what she thought was appropriate, and “continued to summon her to hotel rooms​,” ​the Times reported, citing a transcript of testimony the woman gave to the law firm conducting the investigation.

CNN cannot independently verify the Times’ reporting and has reached out to Reichelt for comment.

Following that internal investigation earlier this year, Reichelt admitted mistakes, according to a statement reported by Reuters. “I know that I made mistakes in my behaviour towards colleagues and I cannot and will not gloss over it,” Reichelt said in March, according to Reuters. “The main thing I blame myself for is that I hurt people for whom I am responsible. I am very sorry about that.”

18-hour days and panic attacks: Former Ozy staffers allege an abusive environment

In the statement ​Monday, Axel Springer said that “the compliance investigation against Julian Reichelt never included any allegations of sexual harassment or sexual assault.”

“There were, however, allegations of consensual intimate relationships with female Bild employees and indications of abuse of power in that connection. A past relationship with a female Bild employee has been proven and admitted. It remains disputed whether that employee benefited in her career as a result.”

CNN does not know the identity of that employee.

The statement said that after the ​inquiry earlier this year, the Board determined that Reichelt “had made mistakes, ​[but] these were not mistakes of an unforgivable nature.”

It decided at the time that “mistakes that would have justified an immediate parting of ways were not proven,” and had decided to give him a “second chance.”

The company ​says it is also taking legal action against “third parties” who leaked confidential transcripts, “business secrets and private communications.” ​The company’s statement did not specify who the legal actions were against.

They acted, the statement said, “to influence and instrumentalize the spring compliance investigation by unlawful means, evidently with the aim of removing Julian Reichelt from office as well as damaging Bild and Axel Springer.”

— Inke Kappele contributed reporting from Berlin.

2021-10-19 04:13:13

All news and articles are copyrighted to the respective authors and/or News Broadcasters. LC is an independent Online News Aggregator


Read more from original source here…

Leave a Reply

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.